KPN moet (zakelijk) glasvezelnet openstellen voor concurrenten

KPN moet (zakelijk) glasvezelnet openstellen voor concurrenten

KPN moet glasvezelnet openstellen voor concurrenten

Glasvezel

12 aug. 2013 door

 KPN moet zijn glasvezelaanbod voor de zakelijke markt delen met zijn concurrenten en hen tijdig informeren over nieuwe netwerken en diensten daarop. Andere aanbieders kunnen daarop dan eigen telecomdiensten aanbieden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die ook de vroegere OPTA omvat, verplicht KPN om zijn glasvezelnetwerken open te stellen voor zijn concurrenten. De telecomtoezichthouder heeft “vastgesteld dat KPN mede op basis van zijn zakelijke glasvezelnetwerken een machtspositie heeft”. Het gaat daarbij om de glasverbindingen voor bedrijven: Fiber to the Office (FttO).

Meer keuze voor zakelijke glasklanten

De verplichting voor het delen van zakelijke KPN-glasvezel moet bedrijven keuzes geven wat betreft de aanbieders van diensten bovenop die infrastructuur. Prijsdiscriminatie wordt daarbij door de ACM verboden: “Concurrenten moeten deze toegang tegen dezelfde prijzen en voorwaarden kunnen afnemen bij KPN, als het telecombedrijf zelf.”

Hierbij krijgt het telecombedrijf ook de verplichting opgelegd om zijn concurrenten tijdig te informeren over veranderen. Zoals het introduceren van nieuwe glasvezelaansluitnetwerken en -diensten. “Op die manier staan alle telecomaanbieders en KPN zelf op gelijke wijze aan de start om te concurreren om nieuwe klanten”, stelt de ACM.

Twee maanden vooraf

De zakelijke glasvezelnetwerken van KPN vallen sinds 1 januari dit jaar onder overheidsregulering op basis van twee marktanalysebesluiten, betreffende FttO en wholesale voor hoge kwaliteit breedband. Alletwee die marktanalysebesluiten bevatten verplichtingen voor KPN wat betreft de termijn waarop het zijn concurrenten moet informeren over nieuwe aansluitnetwerken en glasvezeldiensten.

Dat moet minimaal twee maanden vantevoren worden aangekondigd voor andere telecomaanbieders, schrijft ACM nu in een verklarende brief (PDF). Gedurende die periode is het KPN verboden om al retail- en/of wholesaleproposities aan te bieden. “Met deze brief geeft ACM op verzoek van de markt een nadere toelichting op de verplichting om nieuwe aansluitnetwerken en diensten aan te kondigen.”

Laatste 250 meter niet verplicht

KPN verzet zich tegen de verplichtingen die de ACM oplegt. Het bedrijf heeft bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven een voorlopige voorziening aangevraagd tegen onder meer de aankondigingsverplichting. De voorzieningenrechter heeft op 11 juni uitspraak gedaan en daarbij de aankondigingstermijn in stand gelaten, meldt ACM in zijn brief.

Daarentegen is ook de door ACM voorgestelde near-net verplichting voor de last-mile voor FttO door de rechter afgewezen. KPN hoeft dus niet zijn glasvezelnet uit te breiden om een klant van een concurrent aan te sluiten. Dat zou dan gebeuren op verzoek van zo’n concurrent. De ACM wou dit wel verplicht stellen als een zakelijke klant zich binnen 250 meter van KPN’s glasvezelnet bevond. “KPN heeft momenteel volledige beslissingsvrijheid naar welke locaties zij haar glasvezelaansluitnetwerken verder uitrolt”, legt de ACM uit.

 

Bron: Webwereld